YOGA

På Trinity yoga erbjuder vi yoga inom grenarna Hatha yoga, yinyoga och kundaliniyoga. Vad betyder egentligen det och vilken yogaform ska du välja? 


Hatha flow & Dynamic hatha

Måndagar kl 18.00 med Petra & Tisdagar kl 16.45 med Shereen

Hatha Flow och Dynamic hatha är dynamisk yoga med positioner som går i varandra i ett flöde. När en position är klar, går man över i nästa position i en så kallad vinyasa.

Petras Hatha flow klasser är inspirerade av Virya yogans modulsystem som innebär att varje klass byggs upp med tio moduler: uppvärmning, solhälsningar, stående positioner, balans, styrka för mage och armar, höftöppnande positioner, bakåtböjningar, framåtfällningar, avslutning och savasana - vila. 

Shereens Dynamic hatha är stärkande och flödande Hatha-klasser för att stimulera och bygga upp både kropp och själ. Under klassen kommer man göra dynamiska övningar med fokus på våra energilås för att lägga en bra grund för all vår yoga.


Hatha yoga

Tisdagar kl 06.45 med Yuliya & Torsdagar kl 17.00 med Anna K

Ordet Hatha kommer från Sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Inom hatha yogan jobbar vi med att förena dessa två energier för att uppnå ett inre lugn. Genom mjuka, fysiska positioner (asanas) kombinerat med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker skapar vi harmoni mellan kropp och sinne. 

Under dessa yogapass jobbar vi med att stärka kroppen med hjälp uppbyggande och stretchande positioner, enklare andningsövningar samt avslutande vila och meditation. Vi utgår från varje individs egna förutsättningar och klassen passar alla nivåer. Klassen kan även innehålla meditation med inslag av ljud i form av singing bowls och shamansk trumning för att öka fokus och närvaro. 

I hatha yoga görs olika positioner en i taget till skillnad mot hatha flow och dynamic hatha, där positionerna flätas samman till ett flöde.

Yuliyas klasser hålls på engelska och Annas på svenska. 


Yin yoga

Tisdagar kl 18.00 med Leila

Yinyoga är en kombination av yoga (hatha), mindfulness och kinesisk medicin​. I yinyogan jobbar man med kroppens djupare delar, skelett, leder, organ och fascia/bindväv. För detta så hålls alla positioner statiskt i flera minuter, vanligast är 3-5 minuter. Tiden bjuder in till medveten närvaro och uppmärksamhet på det som uppstår i kropp och sinne. 

Varje yinposition blir ett meditationstillfälle med fokus på andning och avslappning.

I kinesisk medicin pratar man om Yin (månen) och Yang (solen) som de två energier som behöver balanseras för att vår livsenergi (qi) ska kunna flöda fritt.

Yinyoga skapar strukturell rörlighet i kroppen på djupet genom statisk stillhet. Fokus är på det naturliga andetaget men vid behov används tekniker för medveten andning och mindfulness.


Yin & yang yoga

Torsdagar kl 06.45 med Leila

Under yin och yang yoga kombineras yin yogans stilla och djupa positioner med mer dynamiska rörelser. 

Under denna morgonklass ingår även olika former av meditation hämtade från mindfulness och buddhistisk tradition men även metoder från yogisk och indisk lära. 

Meditationsdelen kan även varieras eller inkludera pranayama (andningsövningar). 

Passens upplägg syftar till att inspirera till egen praktik hemma. Förslag på hur passen kan anpassas till den tid och plats man har hemma ges under hela hösten.


Kundaliniyoga med meditation

Onsdagar kl 18.00 med Anna M

Medvetenhetens yoga. Det är en dynamisk och kraftfull yogaform där vi uppnår ett tillstånd av mental balans och inre avslappning genom att använda olika tekniker som fysiska övningar, mantran, andningsövningar, vila och meditationer.

Genom kundaliniyogan får vi ökad energi, koncentrationsförmåga, kreativitet och mental balans. Vi får ett lugnt och stabilt sinne som hjälper oss att tänka klart och fokuserat. Vi stärker vårt immunförsvar och nervsystem, mjukar upp leder och muskler vilket ger oss en god hälsa.

Kundaliniyoga passar alla oavsett ålder eller tidigare erfarenheter. Du startar där du befinner dig och anpassar yogan till dina förutsättningar och behov.

Kundaliniyogan ger enkla och mycket effektiva verktyg som kan användas i vardagen. Smarta metoder som hjälper oss moderna människor att inte bara hantera det som händer runt oss utan att leva, inte bara överleva.

Vi lär oss också andningstekniker som hjälper oss att skifta sinnesstämning - att lugna ner vårt system när vi är stressade eller ha svårt att sova. Eller stimulera och ge oss mer energi på eftermiddagen istället för att ta en kaffe till.